کلیسای جامع نوتردام در پاریس پنج سال پس از آتشسوزی ویرانگری که سقف و مناره آن را تخریب کرد و ساختار کلی آن را تهدید کرد بهطور رسمی بازگشایی شد، . مراسم بازگشایی عصر شنبه با یک خطبه دو ساعته برگزار شد که در آن رهبران و مقامات جهانی حضور داشتند. این مراسم همچنین نخستین فرصت برای مشاهده نتیجه پروژه بازسازی بود که هزینه آن حدود ۷۰۰ میلیون یورو (۷۳۹ میلیون دلار) برآورد شده و شامل پاکسازی کامل سنگهای داخلی کلیسا و نمایان کردن فضایی سفید و درخشان در داخل گوتیک آن بود.

از نظر معماری، بازسازی با دقت بسیار بالایی انجام شد. شبستان گوتیک که در آتشسوزی به شدت آسیب دیده بود، بهطور کامل مرمت شد. مناره تخریبشده بهصورت کاملاً مشابه با نسخه اصلی قرن نوزدهمی بازسازی شد و ساختار سقف چوبی معروف به “جنگل” نیز با استفاده از درختان بلوط از سراسر فرانسه بازسازی گردید. ۲۸ پشتبند معلق شبستان قبل از آغاز هر گونه کار ایمنسازی شدند. همچنین، ۲۹ عبادتگاه که در قرن سیزدهم به داخل کلیسا اضافه شده بودند، نیز مورد بازسازی قرار گرفتند.
فضای داخلی کلیسا با قطعات جدید آیینی طراحیشده توسط گیوم باردِت، شامل محراب اصلی، منبر و تابوتخانه (تابرنکل) بازسازی شد. آثار مذهبی مهم، از جمله تاج خار، حفظ و در قابهای جدیدی به نمایش گذاشته شدند. پنجره گلسرخ جنوبی، هدیهای از سوی شاه لویی نهم، نیز به شکوه گذشته خود بازسازی شد.

شگفتیهای بازگشایی
یکی از شگفتیهای قابل توجه بازگشایی، فضای داخلی روشن و درخشان کلیسا بود. متخصصان حفاظت از روشی نوین شامل خمیر لاتکسی برای پاکسازی سنگهای آسیبدیده داخلی استفاده کردند که نه تنها دوده بلکه گردوغبار و کثیفیهای انباشته شده بر سنگها را نیز پاک کرد. نتیجه این کار، فضای سنگی بهطور غیرمنتظرهای روشن بود که برخی آن را با تصویر سنتی کلیسای جامع گوتیک قدیمی در تضاد میدانند.
جزئیات پروژه مرمت
این بازسازی پنج ساله شامل بیش از ۲۰۰۰ کارگر از ۲۵۰ شرکت بود. این پروژه نه تنها تعمیرات ساختاری بلکه بازسازی هنری نقاشیهای دیواری و طراحی قطعات جدید آیینی را نیز شامل میشد. مراسم بازگشایی خود ترکیبی از سنتهای کاتولیک و غرور ملی فرانسه بود و بر مقیاس عظیم این تلاش و همکاریهای گستردهای که کلیسای نمادین را دوباره به زندگی بازگرداند، تأکید داشت.
پیش از بازگشایی، چندین شهر در سراسر جهان نمایشگاههای واقعیت افزوده برگزار کردند تا این کلیسای نمادین را به مردم نزدیکتر کرده و تاریخ و تلاشهای مرمتی آن را به نمایش بگذارند. به موازات فعالیتهای مرمت، شهر پاریس نیز طرح بازطراحی محیط اطراف کلیسا را تحت رهبری طراح منظر باس اسمِتس اجرا کرد.


