کشیدگی ردیف و محتوا

اکسپوها (نمایشگاه‌های جهانی) نمایشگاه‌هایی بزرگ، فراگیر و بین‌المللی هستند که در فواصل زمانی منظم برگزار می‌شوند. این نمایشگاه‌ها که معمولاً چند ماه به طول می‌انجامند، فرصت نمایش و به اشتراک‌گذاری فرهنگ‌ها، ایده‌ها و فناوری‌های کشورهای مختلف را فراهم می‌کنند. اکسپوها علاوه بر ارتقای همکاری و تبادل فرهنگی میان کشورها، بستر معرفی فناوری‌های نوین و راه‌حل‌های پایدار را نیز در چارچوب یک موضوع مشخص فراهم می‌سازند.

اکسپوی جدید که هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود و نخستین‌بار در سال ۱۸۵۱ در لندن برگزار شد، قرار است در سال ۲۰۲۵ در شهر اوساکا ژاپن برگزار گردد. این رویداد بین‌المللی از تاریخ ۱۳ آوریل تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۵، در جزیره مصنوعی «یومشیما» در خلیج اوساکا برگزار خواهد شد. موضوع اکسپو ۲۰۲۵ اوساکا «طراحی جامعه آینده برای زندگی ما» انتخاب شده است. تمرکز اصلی این نمایشگاه بر دستیابی به اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ است و هدف آن این است که انسان‌ها با ارزش‌ها و دیدگاه‌های متفاوت از سراسر جهان، مفهوم «زندگی» را کشف کنند.

اکسپو ۲۰۲۵ اوساکا که بر توسعه پایدار و سازه‌های دوست‌دار محیط زیست تأکید دارد، همچنین به فناوری‌های پیشرفته‌ای چون هوش مصنوعی و زیست‌فناوری می‌پردازد.

پاویون (Pavilion) به زبان ساده یعنی یک ساختمان یا سازه موقتی که کشورهای مختلف در نمایشگاه‌های بین‌المللی (مثل اکسپو) می‌سازند تا فرهنگ، فناوری، هنر، نوآوری، و دیدگاه‌های خود را به بازدیدکنندگان نشان دهند.

۲۰ پاویون برجسته در اکسپو ۲۰۲۵ اوساکا

اگر به فناوری‌های پیشرفته علاقه‌مند هستید، می‌توانید در PAACADEMY از برترین متخصصان حوزه طراحی پارامتریک، هوش مصنوعی در روند طراحی و طراحی محاسباتی در معماری آموزش ببینید.

طرح کلی اکسپو ۲۰۲۵ اوساکا در سال ۲۰۲۰ توسط دفتر معماری Sou Fujimoto تهیه شد. این طرح که برگرفته از ساختار سنتی چوبی ژاپنی است، شامل حلقه‌ای چوبی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع می‌شود که قرار است بیش از ۱۵۰ پاویون را در خود جای دهد. همچنین یکی از روندهای نوظهور در پاویون‌های ملی این اکسپو استفاده از سازه‌های قابل جداسازی و استفاده مجدد، و نمایشگاه‌های چندرسانه‌ای خواهد بود که تلاش دارند تصویری از زندگی در هر کشور را ارائه دهند.

۱. پاویون ژاپن

(پاویون میزبان – ژاپن)
تصویر رندر شده از پاویون ژاپن

طراحی پاویون ژاپن، کشور میزبان، توسط شرکت Nikken Sekkei و اوکی ساتو (Oki Sato) انجام شده است. این سازه که بر چرخه‌های دگرگونی در میان گیاهان، حیوانات و جوامع تمرکز دارد، موضوع «میان زندگی‌ها» را دنبال می‌کند. طراحی این پاویون به شکل دایره‌ای است تا چرخه زندگی را نمادین کند و مفهوم زیبایی‌شناسی ژاپنی «گردش‌پذیری» را به نمایش بگذارد. مصالح اصلی این بنا، تخته‌چوب‌های چندلایه متقاطع قابل استفاده مجدد هستند که از چوب سرو ژاپنی تهیه شده‌اند. این چوب‌ها پس از پایان نمایشگاه، برای پروژه‌های ساختمانی مختلف در سراسر ژاپن مورد استفاده قرار خواهند گرفت و این موضوع، تعهد پاویون به پایداری را نشان می‌دهد.

پاویون ژاپن به گونه‌ای طراحی شده که ساختاری زنده باشد؛ مجهز به یک سیستم بیوگاز که زباله‌های تولید شده در اکسپو را به انرژی تبدیل می‌کند و نمادی از نوسازی و پایداری است. بازدیدکنندگان می‌توانند این فرآیندها را در درون پاویون مشاهده کنند. ساختاری که از طریق تجزیه و نوسازی، خود را تقویت می‌کند. این پاویون دارای چند ورودی است که هر کدام روایت متفاوتی را ارائه می‌دهند و هر بازدید حول محور چرخه بی‌پایان زندگی شکل خواهد گرفت.

پاویون ایتالیا

پاویون ایتالیا که توسط استودیو «ماریو کوچینلا آرشیتکتس» طراحی شده، برداشتی مدرن از مفهوم «شهر آرمانی» در دوران رنسانس است. این سازه با شعار «هنر، زندگی را نو می‌کند» نشون می‌ده چطور هنر می‌تونه زندگی رو دگرگون کنه و خلاقیت ایتالیایی‌ها رو تو زمینه‌هایی مثل صنایع‌دستی، مد، طراحی و مهندسی به نمایش می‌ذاره.

پاویون شامل دو بخشه: یه ساختمان مستقل برای نمایشگاه و یه بخش خدماتی در پشت اون. نمای اصلی شامل یه رواق بزرگ با ستون‌های زیاد هست که مسیر حرکت بازدیدکننده‌ها رو مشخص می‌کنه و منظره‌ای از آتریومی بزرگ رو ارائه می‌ده.

فضای داخلی با الهام از رنگ‌های نقاشی‌های رنسانس و مقیاس شهرهای ایتالیا طراحی شده و به سه بخش تقسیم می‌شه: «تئاتر»، «شهر آرمانی» و «باغ ایتالیایی». بازدید با یه تئاتر شروع می‌شه که اشاره به خلاقیت ایتالیایی داره و در ادامه، بازدیدکننده‌ها می‌تونن روی پشت‌بام توی باغ و رستوران غذاهای ایتالیایی رو امتحان کنن. این پاویون که بزرگ‌ترین سازه چوبی در اکسپو ۲۰۲۵ به حساب میاد، کامل از چوب محلی با گواهی معتبر ساخته شده.

پاویون بریتانیا

یکی از موردانتظارترین پاویون‌های اکسپو اوساکا ۲۰۲۵، پاویون بریتانیاست که طراحی اون از بلوک‌های اسباب‌بازی بچه‌ها الهام گرفته. این پاویون که توسط شرکت «وو آرشیتکتس» از لندن طراحی شده، بر اساس اصول اقتصاد چرخشی ساخته شده.

سازه‌اش ماژولار و بر اساس شبکه‌ی ۱۰ در ۱۰ متری طراحی شده تا به راحتی مونتاژ، باز و جابه‌جا بشه. سیستم مدولار جهانی (Global Modular System) که توسط شرکت ژاپنی ES Global توسعه داده شده، همزمان استانداردهای ایمنی، حرارتی و سازه‌ای سخت‌گیرانه رو رعایت می‌کنه و مصرف انرژی رو پایین نگه می‌داره. سقف تخت پاویون هم می‌تونه برای نصب پنل‌های خورشیدی یا توربین بادی تنظیم بشه.

شعار پاویون «بیایید آینده را بسازیم» هست. طراحی داخلی توسط شرکت Immersive International انجام شده که با طراحی تعاملی، بازدیدکننده‌ها رو از تماشاچی به مشارکت‌کننده فعال تبدیل می‌کنه.

پاویون مجارستان

پاویون مجارستان مطابق با تم اصلی اکسپو یعنی «طراحی جامعه آینده برای زندگی ما» ساخته شده و رابطه‌ی بین انسان و طبیعت رو بررسی می‌کنه. تمرکز این پاویون روی میراث فرهنگی و پایداریه و با موسیقی محلی و ارتباط انسان با محیط زیست ترکیب شده.

طراحی این پاویون با الهام از چمنزارهای مجارستانی، با گیاهان بومی و رایحه‌های طبیعی، فضایی دل‌نشین ایجاد می‌کنه. فضای اصلی از یه سازه چوبی شبیه توده‌ی علف (کپه‌ی یونجه) و یه گنبد چوبی تشکیل شده. داخل این گنبد، یه تئاتر غوطه‌ور وجود داره که بازدیدکننده‌ها در مسیر نمادین جنگل با موسیقی سنتی مجارستان همراه می‌شن و بعد وارد فضایی می‌شن که سقفش مثل آسمان شب ستاره‌داره.

طبقه دوم پاویون به نشست‌ها و فرصت‌های تجاری برای شرکت‌های مجارستانی و بین‌المللی اختصاص داره. در بستر و بار شراب هم بازدیدکننده‌ها می‌تونن با غذاهای محلی مجارستان آشنا بشن.

پاویون جمهوری چک

پاویون جمهوری چک که یکی از چشمگیرترین پاویون‌های این دوره است، توسط شرکت Apropos Architects طراحی شده. سازه‌ای مارپیچی و شفاف که به بازدیدکننده‌ها انگیزه حرکت و کشف می‌ده. این طراحی باعث می‌شه افراد همزمان با حرکت توی مسیر مارپیچ، وارد یه سفر فرهنگی و احساسی بشن.

سطح مارپیچی اطراف یه سالن مرکزی طراحی شده و رمپی پیوسته تشکیل می‌ده که بدون پله هست و همه‌جا دسترس‌پذیره. این رمپ از پنل‌های چوبی CLT ساخته شده تا بعد از اکسپو قابل استفاده مجدد باشه. نمای شیشه‌ای بیرونی هم باعث درخشندگی سازه می‌شه و اشاره‌ای به تاریخ شیشه‌سازی در چک داره.

پاویون سوئیس

پاویون سوئیس که برای به اشتراک‌گذاری دانش در زمینه آینده پایدار ساخته شده، توسط Manuel Herz Architekten و Bellprat Partner طراحی شده. این پاویون با ساختار پوسته‌ی فوق سبک، از چهار گنبد به‌هم‌پیوسته تشکیل شده. این ساختار فقط یک درصد وزن یه سازه معمولی رو داره و می‌تونه با ۲ تا ۳ دوچرخه باری جابه‌جا بشه.

روکش این سازه بعد از اکسپو می‌تونه به مبلمان تبدیل بشه و اجزای فلزی هم طوری طراحی شده‌ که قابل استفاده مجدد باشن.
نمایشگاه‌های داخل پاویون بر سه محور اصلی تمرکز دارن:

  • انسان افزوده‌شده (Augmented Human): شامل رباتیک، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی
  • زندگی (Life): زیست‌فناوری، آموزش، سلامت و تغذیه
  • سیاره (Planet): محیط‌زیست، پایداری، اقلیم و انرژی

این پاویون فرصتیه برای تقویت روابط دوجانبه بین ژاپن و سوئیس و معرفی بهتر فرهنگ و فناوری سوئیسی به جهان.

پاویون فیلیپین

تصویر رندر شده از پاویون فیلیپین © Carlo Calma Consultancy Inc.

پاویون فیلیپین که توسط شرکت «کارلو کالما کانسالتنسی» طراحی شده، بیانگر تعهد این کشور به حفظ و گسترش پیوند بین طبیعت، فرهنگ و جامعه است. با شعار «بافته شده برای آینده‌ای بهتر»، این سازه تلاش می‌کنه توجه بازدیدکننده‌ها رو به اولویت‌های فرهنگی و محیط‌زیستی فیلیپین جلب کنه و در عین حال خلاقیت، تنوع و پایداری این کشور رو نشون بده.

الهام‌گرفته از سنت‌های بافندگی فیلیپینی، این پاویون با بیش از ۱۰۰۰ نخ حصیری (راتان) و ۲۱۲ پنل دست‌بافت ساخته شده؛ یعنی بافندگی سنتی رو در مقیاس معماری بالا برده. این نخ‌های در هم تنیده‌شده نماد پیشرفت و پیوستگی هستند.

در این پروژه بزرگ، تعداد زیادی بافنده از نقاط مختلف فیلیپین و هنرمندانی از ۱۸ منطقه کشور همکاری کردن تا پنل‌های ظریف و پارچه‌های دست‌بافت تولید کنن که هم سنتی هستن و هم با مواد پایداری مثل الیاف آناناس، اباکا (نوعی کنف فیلیپینی)، ابریشم و بامبو ساخته شدن.

طراحی پاویون به شدت روی پایداری تاکید داره. استفاده از مواد تجدیدپذیر و قابل بازیافت باعث کاهش زباله و اثرات زیست‌محیطی می‌شه. بعد از اکسپو، اجزای مدولار این سازه قراره به موزه ملی فیلیپین منتقل بشن تا میراث فرهنگی و آموزشی اون ادامه پیدا کنه.

پاویون بحرین

یکی دیگه از پاویون‌های پرانتظار در اکسپو اوساکا، پاویون بحرینه که توسط معمار لبنانی «لینا غطمی» طراحی شده و توی بخش «توانمندسازی زندگی‌ها» قرار گرفته، درست با چشم‌انداز به دریا. طراحی این پاویون از قایق‌های سنتی «داو» بحرینی الهام گرفته که نشونه‌ای از میراث دریایی این کشوره و در عین حال با هنر نجاری سنتی ژاپن هم هماهنگه، تا یه پل فرهنگی بین دو کشور شکل بگیره.

سازه اصلی از چوب ساخته شده و جزئیات آلومینیومی اونو کامل کرده. نمایشگاه‌های داخل پاویون به معرفی صنعت دریایی، لجستیک و منابع طبیعی بحرین می‌پردازن. بازدیدکننده‌ها می‌تونن توی فضای پاویون، تجربه‌ای فراگیر از تنوع فرهنگی و روح نوآور بحرین داشته باشن.

پاویون به‌طوری طراحی شده که بعد از پایان اکسپو به‌راحتی قابل باز شدن و بازیافت باشه؛ یه نمونه واقعی از معماری پایدار.

پاویون کانادا

پاویون کانادا که توسط شرکت‌های Rayside Labossiere و Guillaume Pelletier طراحی شده، توی منطقه‌ی «توانمندسازی زندگی‌ها» قرار گرفته و ظاهرش از یخ‌سازهای طبیعی الهام گرفته. این طراحی هم قدرت طبیعت رو نشون می‌ده، هم روح گرم و مهمون‌نواز مردم کانادا رو.

هرچند نمای بیرونی پاویون سرد و یخی به نظر می‌رسه، ولی داخل اون فضای گرمی از خوش‌بینی، صمیمیت و امید وجود داره. الهام از زمانی گرفته شده که زمستان تموم می‌شه و با ذوب شدن یخ‌ها، رودها و زمین‌های یخ‌زده دوباره زنده می‌شن. تم اصلی این پاویون «نوسازی» (Renewal) هست.

ایده‌ی «نوسازی» یعنی یادگیری از گذشته برای ساخت آینده‌ای روشن‌تر. این مفهوم با تکیه بر مقاومت طبیعت و آینده‌نگری مردم کانادا، به نمایش گذاشته شده. پاویون همچنین خلاقیت طبیعی، تنوع فرهنگی و تعهد محکم کانادا به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل رو نشون می‌ده.

پاویون عربستان سعودی

عربستان سعودی توی اکسپو اوساکا ۲۰۲۵ پاویونی رو معرفی می‌کنه که فرهنگ، تاریخ و نگاه این کشور به آینده‌ای پایدار رو به بازدیدکننده‌ها نشون می‌ده. طراحی این پاویون توسط شرکت Foster + Partners انجام شده و از فرم‌های زاویه‌دار الهام گرفته که شبیه سازه‌های سنتی روستاهای سعودی هستن.

ورودی پاویون از میان فضای سبز و باز می‌گذره و مسیرهای باریکی بازدیدکننده‌ها رو به حیاط مرکزی می‌رسونه. این حیاط در روز به‌عنوان فضای استراحت و تعامل استفاده می‌شه و شب‌ها میزبان اجراهای متنوع خواهد بود.

پاویون فرصت‌هایی برای آشنایی با میراث فرهنگی عربستان از طریق نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف فراهم می‌کنه که تحول این کشور و برنامه‌هاش برای آینده پایدار رو نشون می‌دن. در طراحی پاویون، استانداردهای ساختمان سبز ژاپن در نظر گرفته شده و از مصالح کم‌کربن استفاده شده. نمای ساختمان هم قراره بعد از اکسپو دوباره مورد استفاده قرار بگیره تا تاکید روی طراحی چرخه‌ای و آگاهانه از نظر محیط‌زیستی بیشتر بشه.

پاویون هلند


طراحی‌شده توسط شرکت معماری RAU، پاویون هلند برای اکسپو 2025 اوساکا یکی از مورد انتظارترین طراحی‌ها است که حول موضوع «خورشید طلوع‌کننده» شکل گرفته. این پاویون به وابستگی امروز جهان به انرژی فسیلی و چالش مدیریت زباله‌های مادی می‌پردازد و دو راه‌حل اصلی ارائه می‌دهد: رویکردی دایره‌ای به مواد و استفاده از انرژی بی‌پایان و بدون آلایندگی. الهام این پاویون از هنر ژاپنی و به‌ویژه «برج خورشید» طراحی‌شده برای اکسپوی 1970 اوساکا گرفته شده. گوی مرکزی پاویون دقیقاً همان ابعاد خورشیدی را دارد که در مجسمه «سه خورشید» استفاده شده بود: قطر ۱۰٫۶ متر.

پاویون با مفهوم زمینی مشترک طراحی شده است که یک سمت آن فضای برگزاری رویدادها و سمت دیگرش فضاهای تجربی شامل فروشگاه و کافه را در برمی‌گیرد؛ همه این‌ها زیر یک سقف قرار دارند. سازه از فولاد ساخته شده تا در برابر زلزله و طوفان مقاوم باشد و وزن آن ۱۶۲۰ تُن است. نمای موج‌مانند آن که از آب الهام گرفته، با سقفی منعکس‌کننده از جنس پنل صیقلی RVS به ابعاد ۱۵ در ۴۰ متر پوشانده شده است.

این سقف آینه‌ای به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا در هر نقطه‌ای از محوطه اکسپو که باشند، گوی کامل را در بالای سرشان ببینند. پاویون هلند پس از پایان اکسپو برچیده خواهد شد. تمامی اجزای سازه باربر، نما و پوشش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابلیت جداسازی کامل دارند. حتی تمام اتصالات و پیچ‌ها طوری طراحی شده‌اند که به صورت قابل مشاهده قابل باز کردن باشند.

پاویون فرانسه


پاویون فرانسه در اکسپو 2025 اوساکا تلاش دارد مشارکت فرانسه در فرهنگ و محیط‌زیست طبیعی قرن ۲۱ را به نمایش بگذارد و همچنین نشان دهد که چگونه می‌توان شکاف بین جهان انسانی و غیرانسانی را پر کرد. این سازه که از مورد انتظارترین پاویون‌های این اکسپو به‌شمار می‌رود، توسط استودیوهای معماری Coldefy و CRA طراحی شده و شرکت بین‌المللی RIMOND Group پیمانکار اصلی پروژه است.

این سازه مکعب‌شکل که در ورودی اصلی اکسپو قرار دارد، مسیر مارپیچی‌ای دارد که از طبقه همکف شروع می‌شود و بازدیدکنندگان را از چشم‌اندازهای مختلف فرانسه عبور می‌دهد و در نهایت به بام‌سبز منتهی می‌شود که همانند سقفی محافظ بر فراز پاویون قرار گرفته است. این مسیر به سه بخش تقسیم شده: صعود، کشف طبیعت و بازگشت به زمین، و پله‌های خمیده بازدیدکننده را از دروازه ورودی تا فضاهای داخلی هدایت می‌کنند.

این پاویون با رویکرد معماری دایره‌ای طراحی شده و به طور هماهنگ از عناصر پیش‌ساخته و طبیعی بهره می‌برد، با اشاره‌هایی به مفاهیم بازاستفاده و بازیافت.

پاویون ایالات متحده آمریکا


طراحی‌شده توسط Trahan Architects، پاویون آمریکا در اکسپو 2025 اوساکا بازتابی از معماری معاصر، نوآوری و فرهنگ آمریکایی خواهد بود. این پاویون در میان «جنگل آرامش» و «میدان ورودی شرقی» قرار دارد و دارای طراحی باز و مینیمالیستی است. نمای آن با صفحه‌نمایش‌های پانورامای LED پوشیده شده که تصاویر پویا از مناظر شهری و طبیعی آمریکا را نمایش می‌دهند و تجربه‌ای دیداری شگفت‌انگیز ایجاد می‌کنند.

در قلب سازه، یک مکعب نیمه‌شفاف به‌صورت معلق بین دو بال اصلی قرار گرفته است. در ساخت این پاویون از موادی مانند فولاد، پارچه کششی و سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده شده که همگی از سازه‌های بازنشسته المپیک توکیو بازیافت شده‌اند. پس از پایان اکسپو در سال 2025، این مواد برای پروژه‌های آینده ذخیره خواهند شد تا بر تعهد آمریکا به پایداری تأکید شود.

پاویون اندونزی


پاویون اندونزی با شعار «شکوفایی در هماهنگی» یکی از مورد انتظارترین پاویون‌های اکسپو 2025 اوساکا است. این پاویون که فلسفه «تنوع در کنار هم» را بازتاب می‌دهد، از تاریخ دریایی غنی اندونزی الهام گرفته و به شکل بدنه یک قایق استیلیزه طراحی شده است که نشان‌دهنده پیشرفت و تاب‌آوری است. انحنای رو به بالای آن نماد خوش‌بینی و نگاه به آینده است و آرمان اندونزی برای حفظ میراث فرهنگی در کنار حرکت به سوی آینده را مجسم می‌کند.

بازدیدکنندگان پس از ورود، با فضایی خوشامدگو روبه‌رو می‌شوند. در «منطقه طبیعت» تنوع زیستی کشور به نمایش گذاشته می‌شود، «منطقه فرهنگ» به میراث، هنر و سنت‌ها می‌پردازد و «منطقه آینده» نوآوری‌ها و برنامه‌های آینده اندونزی را معرفی می‌کند. یک فضای استراحت نیز برای تأمل بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

این پاویون با مواد دوست‌دار محیط‌زیست مانند چوب پلانای (ترکیبی از ۶۰٪ پوست برنج، ۳۰٪ پلاستیک بازیافتی و ۱۰٪ افزودنی) ساخته شده است. طراحی آن براساس اصول 10R شامل بازاندیشی، بازیابی انرژی، بازسازماندهی، جایگزینی، کاهش، بازیافت، استفاده مجدد، بازکاشت، احیا و تعمیر صورت گرفته. نور طبیعی نیز در طراحی آن حداکثر استفاده را دارد.

پاویون سنگاپور


پاویون سنگاپور با عنوان «گوی رؤیا» (Dream Sphere) توسط شرکت معماری DP Architects طراحی شده و یکی از جذاب‌ترین پاویون‌های اکسپو 2025 اوساکا به‌شمار می‌رود. این پاویون با شعار «جایی که رؤیاها شکل می‌گیرند» در قالب یک کره ۱۷ متری پوشیده از دیسک‌های قابل بازیافت ساخته شده است.

در این پاویون نمایشگاهی چندحسی برگزار می‌شود که اقدامات و نوآوری‌های منتهی به آینده‌ای پایدار را به تصویر می‌کشد. همچنین شامل نصب‌های هنری چندرسانه‌ای تعاملی از هنرمندان مشهور سنگاپوری است. این کره قرمزرنگ که هیچ پنجره‌ای ندارد، هم‌زمان نمادی از روح سنگاپور است و نیز گردشگری به این کشور را تشویق می‌کند.

پاویون قطر


پاویون قطر، طراحی‌شده توسط شرکت Kengo Kuma Associates، در اکسپوی 2025 اوساکا تلفیقی از فرهنگ دریایی قطر و ژاپن را به نمایش می‌گذارد. این پاویون از بادبان‌های سنتی قایق‌های «دهو» قطر الهام گرفته و با تکنیک‌های نجاری ژاپنی ساخته شده است.

این سازه حدوداً ۱۲۰۰ متر مربعی، از چوب‌های ظریف با پوشش پارچه سفید تشکیل شده که یادآور بادبان کشتی است. در مرکز پاویون، پنل‌های چوبی با طول‌ها و عرض‌های مختلف قرار گرفته‌اند و پیاده‌رویی در جلوی آن دسترسی را فراهم می‌کند که با عناصر کم‌عمق آب احاطه شده است.

مسیرهای حرکت بیرونی دور حجم مرکزی می‌چرخند و بخشی از آن با سازه‌ای ثانویه متشکل از ستون‌های بزرگ و سقفی باز پوشیده شده‌اند. این سقف دارای طاق‌هایی است که با فاصله ستون‌ها هماهنگ بوده و چشم‌اندازهای زیبایی به فضای داخلی ایجاد می‌کنند.

این پاویون در راستای چشم‌انداز ملی قطر 2030 ساخته شده و طرح‌ها و برنامه‌هایی مرتبط با این هدف و همچنین گزینه‌های مالی برای تنوع اقتصادی در چارچوب استراتژی توسعه ملی سوم قطر (2024–2030) را به نمایش خواهد گذاشت.

پاویون استرالیا


پاویون استرالیا که توسط شرکت معماری استرالیایی Buchan طراحی شده، با شعار «در تعقیب خورشید» انرژی، استعداد و خلاقیت منحصربه‌فرد استرالیا را بازتاب می‌دهد. الهام این طراحی از گل اکالیپتوس گرفته شده که نماد تنوع و پویایی مردم استرالیا با رنگ‌ها و اشکال مختلف است.

این پاویون یکی از مورد انتظارترین طراحی‌های اکسپو اوساکا 2025 است و بازدیدکنندگان را به یک سفر چندحسی همراه خورشید در سراسر استرالیا می‌برد، جایی که با حیات وحش خاص، مناظر طبیعی خیره‌کننده و فرهنگ‌های پرشور این کشور آشنا می‌شوند.

طراحی این سازه بر استفاده از روش‌ها و نوآوری‌های پایدار تأکید دارد و با استفاده از مواد بازیافتی و قابل استفاده مجدد ساخته خواهد شد، از جمله عناصری که در بازی‌های المپیک توکیو 2020 استفاده شده بودند.

پاویون برزیل


پاویون برزیل که توسط استودیو MK27 و Magnetoscopio طراحی شده، با الهام از مفهوم «رودخانه پرنده» (Flying River) برزیل، به آب به‌عنوان منبع حیات می‌پردازد و در سه طبقه تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

در طبقه همکف، بازدیدکنندگان از یک گذرگاه مرکزی بزرگ عبور می‌کنند و به رمپ‌هایی می‌رسند که آن‌ها را به فضاهای نمایشگاهی در طبقات بالا هدایت می‌کند. سقف پاویون دارای بستری مصنوعی برای رودخانه است که بازدیدکنندگان می‌توانند حس راه رفتن روی آب را تجربه کنند.

این پاویون با ساختاری شبیه به سایبان که با پورتیکوهایی معلق است، دارای هسته‌ای مرکزی محکم بوده و توسط پرده‌ای فلزی از جنس پارچه روان پوشیده شده که با وزش باد حرکت کرده و همچون پرده‌ای میان داخل و خارج عمل می‌کند.

در فضای داخلی، موسیقی، نور، شعر و نمایش‌های هنری ارائه می‌شوند که میراث فرهنگی و دانش بومیان برزیل را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد چگونه این کشور با حساسیت به پایداری محیط زیست می‌نگرد.

به دلیل چالش‌های ساخت‌وساز در اکسپو اوساکا، پاویون برزیل از سیستم سازه‌ای خشک و ماژولار با اتصالات ساده بهره می‌برد تا با مشکلاتی نظیر سختی زمین، تأخیر در دریافت مصالح و کمبود نیروی کار مقابله کند. همچنین استفاده از عناصر فلزی قابل بازیافت، ردپای کربنی این پاویون را به حداقل می‌رساند.

پاویون کویت


پاویون کویت که توسط شرکت معماری LAVA طراحی شده، با عنوان «فانوس دریایی آینده‌نگر» (Visionary Lighthouse) شناخته می‌شود و یکی از مورد انتظارترین پاویون‌های اکسپو اوساکا 2025 است. این سازه نشان می‌دهد که چگونه مردم کویت به سوی آینده‌ای پایدار حرکت می‌کنند و جایگاه جهانی خود را از طریق اقتصادی متنوع و توسعه ملی هدفمند ارتقا می‌دهند.

نمای این پاویون دارای دو بال نمادین است که از مناظر طبیعی کویت الهام گرفته شده‌اند و روح مهمان‌نوازی این کشور را بازتاب می‌دهند و بازدیدکنندگان را دعوت می‌کنند.

این سازه با سقف‌های بلند، بام شفاف و فضاهای چندلایه، تجربه‌ای حسی منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند. طراحی آن ترکیبی از نور، هوا، مواد باکیفیت، فضای سبز و فناوری پیشرفته است تا فضایی گرم و دعوت‌کننده فراهم کند.

گنبد مرکزی با سقفی بزرگ الهام‌گرفته از استراحت در صحرا زیر آسمان پرستاره شب طراحی شده. فضای پشت پاویون نیز با الگوبرداری از معماری اسلامی ساخته شده که بازتاب‌دهنده میراث فرهنگی غنی کویت است.

پاویون آلمان (Wa! Germany)

پاویون آلمان در اکسپو 2025 اوساکا با نام «Wa! Germany» به کاوش در مفهوم «چرخش‌پذیری» یا «گردش‌محور بودن» (circularity) می‌پردازد. واژه ژاپنی «Wa» دارای سه معناست: «Wa輪» به‌معنای دایره یا چرخه، «Wa和» به‌معنای هماهنگی، و «Waわ» که برای ابراز شگفتی یا کنجکاوی به کار می‌رود («واو!»). این پاویون که توسط آزمایشگاه معماری آینده‌نگر (LAVA) در برلین طراحی شده، از هفت عنصر سازه‌ای چوبی گرد تشکیل شده که بلافاصله مفهوم چرخشی را به بازدیدکنندگان القا می‌کند.

طراحی این سازه ترکیبی است از طبیعت و فناوری. ساختار آن زیست‌کره را با جهان مصنوعی فناوری (technosphere) در هم می‌آمیزد و شامل دو حجم استوانه‌ای است که یکی به نمایشگاه طراحی و دیگری به بخش مهمان‌نوازی اختصاص دارد. این دو بخش به یک فضای سبز آزاد و قابل دسترسی برای عموم متصل می‌شوند.

پاویون Wa! Germany با طراحی هوشمندانه اقلیم داخلی، به‌کارگیری مواد ساختمانی چرخشی نوآورانه و استفاده حداقلی از مصالح ۱۰۰٪ قابل بازیافت یا استفاده‌ مجدد، توجه‌ها را جلب کرده است. بازدیدکنندگان از طریق فضاهای نمایشی فراگیر این پاویون، سفری خواهند داشت به درک معنای زندگی در یک جامعه گردش‌محور (circular society).

ارسال پاسخ

مشاوره رایگان