بالی معمولاً به خاطر سواحل و صنعت گردشگریاش معروف است. این شهرت درست است، زیرا این استان اندونزیایی امسال میزبان بیش از 2.9 میلیون گردشگر بوده است. علاوه بر گردشگران موقت، بالی خانهای برای ساکنین بلندمدت و افرادی است که به عنوان “دیجیتال نومد” کار میکنند. این موضوع باعث افزایش سریع جمعیت و نیاز به فضاهای مسکونی و خدماتی جدید شده است که فرصتهایی برای معماری خلاقانه و استفاده از مواد جدید ایجاد کرده است.
این خلاقیت معمولا در پروژههای بسیاری که با استفاده از بامبو ساخته شدهاند، دیده میشود. بالی یکی از قدیمیترین و پیچیدهترین روشهای ساخت سنتی با بامبو را به نمایش میگذارد. این دانش میتواند به معماران و حرفهایهایی که میخواهند از این ماده چندکاره در کشورهای خود استفاده کنند، منتقل شود. بسیاری از شرکتهای معروف جهانی و محلی مانند IBUKU و Bamboo U، با پروژههایی که بر حفاظت از طبیعت و بهینهسازی تکنیکهای سنتی ساخت تمرکز دارند، این معماری دوستدار محیط زیست را به جلو بردهاند.
این راهنما نگاهی به برخی از این آثار در معماری بالی میاندازد. آثاری که نه تنها به نیازهای گردشگری جزیره پاسخ میدهند، بلکه فضاهایی برای یادگیری، پناه گرفتن، و همچنین بناهای مذهبی و تاریخی قدیمی ارائه میکنند.
The Green School / IBUKU(مدرسه سبز)
مشخصات پروژه:
- مکان: Sibang Kaja، بالی، اندونزی
- معمار: IBUKU / PT Bambu
- مساحت: 7,542 مترمربع
- سال ساخت: 2007
توضیحات پروژه:
مدرسه Green School که توسط جان و سینتیا هاردی طراحی شده است، تجسمی از یک جامعه آموزشی پایدار است. هدف این پروژه نشان دادن روشهای استفاده از مصالح پایدار، بهویژه بامبو، و الهامبخشی به جوامع برای زندگی هماهنگ با طبیعت بود.
ویژگیهای برجسته:
- مصالح پایدار:
- بامبوی محلی که با روشهای پایدار رشد داده شده است، عنصر اصلی ساختوساز در این پروژه است.
- نوآوریهای معماری بامبو در مقیاسهای مختلف از کلاسهای درس کوچک تا فضاهای گردهمایی چند طبقه بهکار رفته است.
- طراحی جامع:
- این محوطه در دل جنگلهای سبز بالی، در امتداد رودخانه آیونگ (Ayung) قرار دارد.
- علاوه بر ساختمانهای آموزشی، این پردیس شامل فضاهای ورزشی، مسکن کارکنان، دفاتر، کافهها، و باغهای ارگانیک پایدار است.
- منابع انرژی جایگزین:
- سیستم آبگرم و پختوپز مبتنی بر خاک اره بامبو.
- ژنراتور هیدروپاور گردابی و پنلهای خورشیدی برای تامین انرژی محوطه.
- آموزش و تاثیرگذاری:
- این پروژه نهتنها یک مدرسه، بلکه آزمایشگاهی بزرگ برای آزمایش روشهای نوآورانه ساختوساز پایدار است.
- بنیاد Meranggi وابسته به مدرسه، مزارع بامبو ایجاد کرده و نهالهای بامبو را در اختیار کشاورزان محلی قرار میدهد.
The Arc at Green School / IBUKU(آرک در محوطه مدرسه سبز)
- مشخصات پروژه:
- مکان: Kecamatan Abiansemal، بالی، اندونزی
- معمار: IBUKU
- مساحت: 760 مترمربع
- سال ساخت: 2021
- مهندسان سازه: Atelier One, Neil Thomas
- عکاس: Tommaso Riva
توضیحات پروژه:
The Arc، سازهای نوآورانه و پایدار است که بهعنوان جدیدترین ساختمان در محوطه مدرسه Green School در بالی، استانداردهای جدیدی برای معماری ارگانیک و آموزش پایدار تعریف میکند. این ساختمان بهعنوان فضای ورزشی و رفاهی طراحی شده و ترکیبی از زیبایی، مهندسی، و الهام از طبیعت است.
ویژگیهای برجسته طراحی:
- ساختار منحصر به فرد:
- The Arc از قوسهای بامبوی 14 متری تشکیل شده که فاصلهای 19 متری را پوشش میدهند.
- این قوسها با شبکههای آنتیکلاستیک (anticlastic gridshells) در هم تنیدهاند که بهجای آویزان بودن از قوسها، آنها را در موقعیت نگه میدارند.
- الهام از طبیعت:
طراحی این سازه از عملکرد قفسه سینه انسان الهام گرفته است؛ جایی که دندهها تحت فشار کار میکنند و توسط لایهای انعطافپذیر از عضله و پوست در جای خود نگه داشته میشوند. این روش، ساختاری سبک ولی بسیار مستحکم را ارائه میدهد. - کارایی مهندسی:
- شبکههای آنتیکلاستیک سقف را تشکیل داده و پایداری سازه را افزایش میدهند.
- این طراحی امکان توزیع یکنواخت وزن و کاهش نیروهای موضعی وارد بر قوسها را فراهم میکند.
- حداقل استفاده از مصالح:
- طراحی هندسی پیشرفته باعث کاهش چشمگیر نیاز به مصالح ساختمانی شده است.
- این ویژگی به ایجاد فضایی باز و با حجم داخلی بسیار بزرگ کمک کرده، بدون استفاده از تیرهای مزاحم.
بوتیک جان هاردی / Blancostudio & Kalpa Taru
- مشخصات پروژه:
مکان: Kecamatan Abiansemal، بالی، اندونزی
معماران: Blancostudio & Kalpa Taru
مساحت: 600 مترمربع
سال ساخت: 2022
شرح پروژه:
این بوتیک که در کارگاه جان هاردی در مَمبال، بالی طراحی شده است، ترکیبی قدرتمند از طراحی مدرن و صنایعدستی میراثی است که کلکسیون جواهرات جان هاردی را در ساختاری بامبویی به نمایش میگذارد. طراحی داخلی این فضا توسط Blanco Studio و Kalpa Taru اجرا شده و تجربهای غنی از تلفیق هنر و معماری مدرن را ارائه میدهد.
الهام طراحی:
معماری اصلی این ساختمان از بافت، شکلها و ارتفاعات شالیزارهای برنج الهام گرفته شده است. Conchita Blanco، طراح پروژه، بر این باور بود که طراحی داخلی باید از تراکم جنگلهای اطراف سربرآورد و بخشی از خود ساختمان باشد.
ویژگیهای طراحی:
این همکاری شامل دو بخش اصلی است: سالن پذیرش و گالری جواهرات در ساختمان اصلی. در لایههای چوبی این فضا، ویترینها، میزها، نیمکتها و چراغها شناور به نظر میرسند.
ویترینهای ساختهشده توسط Kalpa Taru بر روی یک ستون چوبی مرکزی قرار دارند که بهعنوان کشو نیز عمل میکند. این طراحی امکان گسترش سطوح پیشخوانها را بهصورت معلق فراهم کرده است. همچنین، نورپردازی ویترینها و نمایشگرها بهگونهای تنظیم شده که جواهرات را از پسزمینه جدا کرده و بهصورت برجسته در مقابل دید مشتری قرار دهد. کابلهای نامرئی نیز مانع ایجاد هرگونه حواسپرتی میشوند.
رستوران تالگا سامپیرئون بالی / K-Thengono Design Studio
- معماران: K-Thengono Design Studio
- مساحت:1950 متر مربع
- سال:2024
- عکاس: Indra Wiras
- معمار اصلی: Kelvin Thengono
- مشاوران نورپردازی: Erreluce
- معماری منظر: One by Tree
توضیحات پروژه:
رستوران تالگا سامپیرئون، یکی از زنجیرههای شناختهشده در اندونزی، که با تجربه غذاخوری در کنار دریاچه و گردهماییهای اجتماعی شناخته میشود، با طراحی استودیوی K-Thengono در بالی، روایتی جدید و فراتر از فرمول استاندارد خود ارائه داده است.
الهام طراحی:
این طراحی جدید داستانی را روایت میکند که زندگی روستایی اندونزیایی در کنار آب را بازگو میکند. به جای پراکندگی “ساونگ”های سنتی (کلبههای کوچک سوندایی) در اطراف دریاچه و جدا بودن سالن غذاخوری اصلی، این طرح تجربهای یکپارچهتر ایجاد کرده است. طراحی با الهام از یک رودخانه مارپیچ آغاز میشود که بهصورت محوری مرکزی عمل میکند و فضای غذاخوری را در طول پیچوخمهای خود سازماندهی میکند.
ویژگیهای طراحی:
- محیط باز: سقفهای کلبهها، که شبیه برگها طراحی شدهاند، در کنار مسیر این “رودخانه” قرار گرفتهاند و امکان دسترسی مستقیم به آب را فراهم میکنند. عدم وجود دیوارها، فضایی آزاد و تهویه طبیعی را تضمین میکند.
- ترتیب ورودی: سقف ورودی بلند و وسیع است و به تدریج ارتفاع آن کاهش مییابد، حس صمیمیت را ایجاد میکند. نورگیرهای استراتژیک در سقف، نور طبیعی را به فضا هدایت میکنند و جذابیت بصری بیشتری اضافه میکنند.
- مواد محلی: استفاده از مواد محلی مانند چوب ساج، آجر قرمز، و عناصر دکوراتیو ساختهشده از حصیر توسط صنعتگران محلی، به ایجاد ارتباطی گرم و انسانی کمک کرده است.
تجربه حسی:
این طراحی تمام حواس را درگیر میکند. صدای پرندگان، منظره آرامبخش دریاچه، عطر و طعم غذاهای معروف تالگا سامپیرئون، و بافت مواد طبیعی در کنار خطوط مدرن فلزی، تجربهای جامع را ارائه میدهد.
فضای هنری و خلاق WYAH / PSA Studio
مشخصات پروژه:
- مکان: اوبود، بالی، اندونزی
- معماران: PSA Studio (آریو ویراستومو، دیتا آسترینی ویجیانتی)
- مساحت: 518 متر مربع
- سال ساخت: 2021
توضیحات پروژه:
این فضای هنری و خلاق در منطقهای دورافتاده در اوبود، بالی، طراحی شده و توسط جنگل و زمینهای مرتفع احاطه شده است. هدف اصلی طراحی، ترکیب ساختمان با طبیعت و تقویت ارتباط انسان با محیط طبیعی بوده است.
ویژگیهای طراحی:
- شکل چندضلعی گرد:
ساختمان با استفاده از شکلی چندضلعی گرد طراحی شده که با فرم زمین و فضای بین درختان موجود هماهنگی دارد. این شکل، ساختوساز را برای مهندسان محلی سادهتر کرده و استفاده از پوشش چوبی (Sirap) به ساختمان امکان ادغام طبیعی با محیط را داده است. - ستونهای لولهای پراکنده:
ستونها بهصورت پراکنده و در موقعیتهای مختلف قرار گرفتهاند تا چیدمان درختان در داخل ساختمان را تداعی کنند. - پرهیز از دیوارهای بسته:
نبود دیوار در این ساختمان تجربههای طبیعی پویایی را از طریق حسهای پنجگانه انسان ممکن میسازد. تغییرات دما، باد، رطوبت، بوی باران، نور طبیعی و سایهها همگی قابل حس هستند. - بهینهسازی انرژی:
طراحی بدون دیوار و تهویه طبیعی، نیاز به سیستمهای گرمایشی و سرمایشی و مصرف انرژی را کاهش داده است.
ارتباط با طبیعت:
توجه به خطوط طبیعی زمین و پرهیز از قطع درختان موجود، باعث ایجاد حسی منحصر به فرد از ارتباط میان فضا، انسان و طبیعت شده است. خطوط پویا و جاری زمین در طراحی سقف و الگوهای نردهها انعکاس یافته است.
پل هزاره / IBUKU
- مشخصات پروژه:
- مکان: آبینسمال، اندونزی
- معماران: IBUKU
- مساحت: 70 متر مربع
- سال ساخت: 2011
توضیحات پروژه:
پل هزاره یکی از بلندترین پلهای ساختهشده از بامبو در آسیا است که طول آن 23 متر است. این پل با الهام از معماری مینغکاباو، با سقفی شبیه شاخ گاومیش طراحی شده و از ترکیب بامبوهای بلوند و سیاه ساخته شده است.
ویژگیهای کلیدی طراحی:
- استفاده از بامبو بهعنوان ماده اصلی:
این پروژه یک نمونه برجسته از ظرفیت بامبو برای ایجاد سازههای مقاوم و کاربردی است. دیفیت ویجایا، معمار ارشد IBUKU، میگوید: «این پل گواهی بر استحکام بامبو و توانایی ساخت هر چیزی با آن است.» - طراحی نمادین سقف:
سقف پل که از فرمهای معماری سنتی مینغکاباو الهام گرفته شده، علاوه بر زیبایی بصری، عملکرد محافظتی نیز دارد. - اتصال حیاتی در محوطه:
پل هزاره برای تردد عابران پیاده طراحی شده و بخش شرقی و غربی مدرسه سبز (Green School) را به هم متصل میکند. این پل به یکی از عناصر اصلی گردش در این محوطه تبدیل شده است. - ساختار قوسی و مهندسی پیشرفته:
استفاده از قوسها و جزئیات مهندسی دقیق در سازه، امکان تحمل بار و استحکام طولانیمدت را برای پل فراهم کرده است.
Kura Kura Badminton Courts / IBUKU + Studio Jencquel
- مشخصات پروژه:
- مکان: اندونزی
- معماران: IBUKU, Studio Jencquel
- مساحت: 300 متر مربع
- سال ساخت: 2016
توضیحات پروژه:
Kura Kura یک مجموعه زمینهای بدمینتون در اندونزی است که با همکاری IBUKU و Studio Jencquel طراحی شده است. این پروژه بخشی از یک توسعه املاک بزرگتر به نام “Rumah Hujan Estate” است. هدف اصلی از ساخت این مجموعه، ایجاد فاصلهای بین خیابان و مناطق اقامتی مهمانان بود، در حالی که فضایی کاربردی و منحصر به فرد برای فعالیتهای ورزشی فراهم میآورد.
ویژگیهای کلیدی طراحی:
- ایجاد فضای ورزشی خاص:
مساحت زمین برای ساخت زمین تنیس مناسب نبود، بنابراین تصمیم گرفته شد که زمین بدمینتون ساخته شود. بدمینتون یکی از ورزشهای ملی در اندونزی است و افراد بسیاری از کودکان تا بزرگسالان به آن علاقه دارند. این امر موجب شد که فضای ورزشی طراحی شده برای این منطقه منحصر به فرد باشد. - شکل خاص ساختمان:
یکی از چالشهای اصلی این بود که ساختمان باید بهگونهای طراحی میشد که با پرواز پرچم بدمینتون که بهصورت پارابولیک است، هماهنگ باشد. این نیاز به ارتفاع زیادی (حداقل 9 متر) داشت. در نهایت، شکل منحنی ساختمان برای برآورده کردن این نیازها انتخاب شد. - استفاده از بامبو:
انتخاب بامبو بهعنوان ماده اصلی برای ساخت ساختمان، بهخاطر هزینه مناسب، زمان کوتاه ساخت و تطابق با شرایط جغرافیایی منطقه بود. بامبو بهطور خاص بهخاطر ویژگیهای سازهای و زیبایی طبیعیاش مورد توجه قرار گرفت. - طراحی منعطف و کاربردی:
سقف ساختمان با خطوطی که تقریباً به زمین میرسند طراحی شدهاند تا از ورود بادهای غالب جلوگیری کنند و در عین حال تهویه طبیعی کافی برای خروج گرما از ساختمان فراهم کنند.
Tree House at Bambu Indah / IBUKU(خانه های درختی در بامبو اینداه)
- مکان: Kecamatan Ubud،
- اندونزی
- معمار: IBUKU
- سال ساخت: 2021
- ساخت: PT Bamboo Pure
توضیحات پروژه:
Tree House at Bambu Indah یکی از پروژههای منحصر به فرد است که در داخل جنگلهای بارانی منطقهی Ubud طراحی شده است. این خانه درختی بخشی از Bambu Indah, یکی از اولین اکوریزورتهای سازگار با محیط زیست در جهان است. این ریزورت با استفاده از بامبو برای ساخت ساختمانها، مانند خانهی Riverbend و Moon House، شهرت جهانی پیدا کرده است.
ویژگیهای طراحی:
- ساختار خانه درختی:
این خانه درختی با استفاده از سه درخت عظیم ساخته شده است. طراحی این سازه، که بهطور کلی بهصورت یک سبد بزرگ در نظر گرفته شده است، بهگونهای است که کف آن به دیوارهای شیبدار تبدیل میشود و فضای داخلی را احاطه میکند. - ساختار سبک و محیطی طبیعی:
سقف خانه درختی یک ساختار سبک است که اطراف سه درخت را پوشش میدهد و شامل نورگیرهایی است که نور طبیعی را به داخل منتقل میکند. این طراحی علاوه بر جذابیت بصری، به جریان طبیعی هوا و نور در داخل فضای خانه کمک میکند. - نمای 180 درجه به اطراف:
خانه درختی نمای 180 درجهای به سمت ریزورت Bambu Indah و زمینهای ترسیمشدهی بزرگ در تپههای Sayan دارد. این نمای شگفتانگیز ارتباط عمیقتری با طبیعت اطراف برقرار میکند. - طراحی داخلی:
پس از اتمام ساختار خانه درختی، تیم IBUKU به طراحی فضای داخلی پرداخت. این فضای داخلی بهطور یکپارچه با ساختار درختی ترکیب شده و تجربهای لوکس و ماجراجویانه را برای میهمانان فراهم میکند.
Yoga & Spa Ubud / Pablo Luna Studio
- مشخصات پروژه:
- مکان: Ubud، اندونزی
- معمار: Pablo Luna Studio
- سال ساخت: 2022
- مساحت: 196 متر مربع
- عکاس: Valentina Gebrie, Tommaso Riva
- طراح داخلی: Imaaya Creatives
توضیحات پروژه:
Yoga & Spa Ubud یک فضای طراحی شده برای خانوادهای است که بهعنوان فضای مقدس خود از آن استفاده میکنند و تأثیر متقابل بین تمرینات جسمی، ذهنی و روحی را جشن میگیرد. این پروژه الهامگرفته از حرکات روان گیاهان اطراف و تمرین یوگا است و معماری آن شامل قابهای قوسدار بامبو است که به زیبایی مناظر جذاب اطراف را در آغوش میگیرند.
ویژگیهای طراحی:
- فضای داخلی دو طبقه:
این ساختمان دو طبقه دارای مساحتی 196 مترمربعی است و دارای طبقه اول دایرهشکل با دیوارهای بتنی صیقلخورده، پنجرههای فلزی قوسدار و جزئیات بامبویی است. در این فضا، سه منطقه اصلی وجود دارد که هرکدام تجربهای متفاوت را ارائه میدهند. - منطقه چندمنظوره:
در طبقه اول، منطقه چندمنظورهای برای ماساژ، کلاسهای رقص و کارگاههای هنری طراحی شده است که چشماندازی از محیط اطراف را از طریق پنجرهها به نمایش میگذارد و فضایی برای آرامش و تجدید انرژی فراهم میآورد. - فضای سفالگری:
کنار این منطقه، فضای باز ویژهای برای سفالگری در نظر گرفته شده است که هم برای کارهای خلاقانه و هم برای تدریس فضای مناسبی فراهم میکند. - دوش نیمهباز با جزئیات بامبو و سنگ:
در طبقه دوم، یک حمام نیمهباز با ساختار بامبو و جزئیات سنگی، ترکیب زیبایی از کارایی و زیباییشناسی را ارائه میدهد. - راهپله چوبی مارپیچ بامبو:
راهپله مارپیچ بامبویی به طبقه دوم میرود، جایی که یوگا شالا واقع شده است. این فضا با مفهوم باز طراحی شده و شامل قوسهای بامبویی است که منظرهای پانورامیک از 360 درجه را به نمایش میگذارد. سقف این فضا از ترکیب بامبوی سیاه و زرد ساخته شده و دارای نورگیر مرکزی است. - فضای یوگا شالا:
یوگا شالا بهعنوان یک پناهگاه برای کاوش درونی در نظر گرفته شده است. این فضا با زیبایی طبیعی بامبو احاطه شده و سقف آن از بامبوی سیاه و زرد با نورگیر مرکزی ساخته شده است. کف این فضا بهدقت از نوارهای بامبو توسط نجاران دستساز ساخته شده است.
32do Younghee Café and Restaurant / Terasu + FFFAAARRR + stof.
- مشخصات پروژه:
- مکان: Kuta Utara، اندونزی
- معماران: Terasu، FFFAAARRR، stof.
- سال ساخت: 2024
- مساحت: 2800 متر مربع
- عکاس: Ernest Theofilus
- مشاور روشنایی: Erreluce
توضیحات پروژه:
پروژه “32do Younghee Café and Restaurant” در منطقه Seminyak در بالی، اندونزی واقع شده و شامل یک کافه، رستوران و بار کوکتل است. این پروژه تحت برنامهریزی سرآشپز برجسته Joel Sijin Lim اجرا شده است و هدف آن نمایش ریشههای کرهای سرآشپز و محیط اندونزی از طریق تجربههای بصری و طعمی است. طراحی این مجموعه حاصل همکاری استودیوهای معماری اندونزی Terasu و FFFAAARRR و استودیو طراحی کرهای stof است.
ویژگیهای طراحی:
- مفهوم فضا:
این پروژه با یک نمای ساده و متقارن شروع میشود و بازدیدکنندگان از طریق یک راهرو باریک و کشیده به فضای داخلی وارد میشوند. طراحی فضا بر اساس مفهوم “نوآوری نسبی” است که به گسترش حسی برند و تجسم چهار فصل شرق آسیا (به عنوان تجربهای منحصر به فرد در اندونزی) و فرمهای همیشه در حال تغییر آب میپردازد. - فضای ’32do’:
اولین فضا در این سفر، کافه 32do است که تصاویر بهاری و تابستانی را تداعی میکند. این فضا با آب ساکنی شروع میشود که به آرامی وارد میشود و آغازگر سفر به دره تابستان است. نور طبیعی که از طریق نورگیر به داخل میتابد، سقفهای بلند و نمای غنی فضا را نمایش میدهد و احساس روشنایی و پویا بودن را به ارمغان میآورد. طراحی غیرمنظم تراتزو و گیاهان اطراف، تصویر تابستانی را میسازند. - چشمه باران موسمی تابستان:
در این فضا، صدای آب از میان زنجیرهای بارانی ساخته شده در فضای باز شنیده میشود. بازدیدکنندگان میتوانند از پل چوبی عبور کرده یا از پلههایی که در میان زنجیرها قرار دارند بالا روند و تجربه مستقیم از فصل تابستان را داشته باشند. - فضای ‘Younghee’:
پس از عبور از راهرو، رستوران Younghee نمایی از پاییز را به نمایش میگذارد. این فضا طراحی شده تا حس یک برکه پاییزی را تداعی کند و فضایی آرام برای میزبانی، غذا و ارتباط با سرآشپزها فراهم میآورد. ماژولهای مسی برگمانند و پارتیشنهای بامبو به تجربه در این محیط کمک میکنند. - فضای SJ2.0:
آخرین مرحله پروژه، که در حال تکمیل است، فضای SJ2.0 است که نمایی از زمستان استوایی را به نمایش خواهد گذاشت و تکمیلکننده سفر فصلی خواهد بود.
Lost Lindenberg Guest House / Alexis Dornier + Studio Jencquel
- مشخصات پروژه:
- مکان: Kecamatan Pekutatan، اندونزی
- معماران: Alexis Dornier، Studio Jencquel
- مساحت: 8400 متر مربع
- سال ساخت: 2022
- عکاس: Robert Rieger
- مدیر ساخت: Bali Construction
- طراحی داخلی و منظره: Studio Jencquel
توضیحات پروژه:
پروژه Lost Lindenberg Guest House در دل جنگلهای استوایی بالی طراحی شده است. معماران Alexis Dornier و Studio Jencquel این اقامتگاه را به گونهای ساختهاند که تجربهای غیرمعمول و رویایی در دل جنگلهای مرموز فراهم کند. برجهای غیرمعمولی که بر اساس درختان نارگیل بلند ساخته شدهاند، فضاهای متنوعی را با منظرهای از دریا ارائه میدهند. این برجها از طریق یک راهرو مرتفع به نام Highline به یکدیگر متصل شدهاند که احساس قدم زدن در دنیای متفاوتی را القا میکند، گویی در یک کشتی معلق و ایمن با جنگل وحشی در اطراف قرار دارید.
ویژگیهای طراحی:
- معماری برجها:
برجها در کنار یکدیگر گروهبندی شده و یک جامعه شناور کوچک را در میان درختان تشکیل میدهند. ساختار این برجها به شکلی است که با استفاده از چوبهای پایدار، سنگ بالی، و جزئیات برنجی، فضایی رویایی و جذاب ایجاد میکند. معماران با استفاده از مواد طبیعی و در عین حال اغراقآمیز، دنیای فانتزی و واقعی را در هم آمیختهاند. - فضای داخلی:
فضای داخلی توسط Studio Jencquel طراحی شده است و از مواد محلی مانند پارچههای لینن، سنگهای آتشفشانی، چوبهای استوایی و چوب سوخته teak استفاده شده است. پنجرههای پانوراما به مهمانان این امکان را میدهند که کشتیهای در حال عبور از افق را مشاهده کنند. مبلمان و لوازم دکوری این پروژه به صورت سفارشی طراحی شدهاند و احساس گرما و راحتی را به فضا میبخشند. - طراحی منظر:
طراحی منظر به گونهای است که فضاهای مختلف را به هم متصل کرده و آنها را به یکدیگر پیوند میدهد. Highline که از باغ شروع شده و به ساحل سیاه شن و ماسه میرسد، مسیر اصلی اتصال برجها است. این مسیر از طریق جنگلی با گیاهان استوایی مختلف مانند درختان بائوباب، درختان پاندان، و گلهای بگونیا عبور میکند. - فضاهای طبیعی:
در مسیر جنگلی، لحظاتی همچون چشمههای سنگی، بنچهایی برای مدیتیشن در کنار معابد کوچک و باغهای خصوصی وجود دارد. درختان بزرگ در اطراف برجها کاشته شدهاند تا ابعاد معماری آنها را کمی کوچکتر نشان دهند. درختان و گیاهان مختلف به فضاهای بیرونی افزوده میشوند تا حس اتصال به طبیعت و زیبایی جنگل را تقویت کنند.
Desa Hay Resort / Arkana Architects
- مشخصات پروژه:
- مکان: Kecamatan Pekutatan، بالی، اندونزی
- معماران: Alexis Dornier، Studio Jencquel
- مساحت: 8400 متر مربع
- سال ساخت: 2022
- عکاس: Robert Rieger
- مدیر ساخت: Bali Construction
- طراحی داخلی و منظره: Studio Jencquel
- سازندگان: David Pompa Lamps، Gaya Ceramics
توضیحات پروژه:
Desa Hay Resort یک مجموعه ویلا در Canggu، بالی است که برای گردشگران آگاه و کسانی که به دنبال آرامش و اتصال به طبیعت هستند طراحی شده است. معماری این پروژه شامل عناصری از معماری سنتی اندونزی، از جمله بالی، جاوا و سوماترا است که با دقت انتخاب شده تا فضایی بومی و طبیعی را در دل محیط زیبای بالی ایجاد کند.
ویژگیهای طراحی:
- فضای طبیعی و هماهنگ با طبیعت:
ویلاها در میان مزارع برنج و پوشش گیاهی فراوان قرار دارند. مهمانان با عبور از مسیرهای سنگی که با حصارهای چوبی محصور شدهاند به این مجموعه وارد میشوند. فضای سبز و پوشش گیاهی در هر نقطه از پروژه به گونهای طراحی شده که در هماهنگی کامل با محیط طبیعی است. - استفاده از مصالح طبیعی و سنتی:
طراحی ویلاها بر اساس بامهای سنتی سوماترایی با سبک مدرن انجام شده است. سقفهای بلند و شیبدار با پوششهای شینگل و استفاده از بامبو برای پوشش داخلی، یک ترکیب جذاب از عناصر قومی و مصالح طبیعی به شمار میرود. این طراحی نه تنها نمای منحصر به فردی از ویلاها بهوجود آورده بلکه حسی از پیوند با طبیعت را به مهمانان منتقل میکند. - ویژگیهای داخلی:
هر ویلا بهطور خاص با استفاده از چوبهای دو رنگ (چوب تیره برای ساختار و چوب روشن برای مبلمان) طراحی شده است. در فضای داخلی، درهای منحصر به فرد با تزئینات منحنی، احساس زیبایی و هارمونی را ایجاد میکنند. همچنین، استفاده از سنگهای چند رنگ در حمامها جذابیت بصری بیشتری به فضا میبخشد. - اتصال به طبیعت:
طراحی دیوارها بهگونهای است که از شیشههای بدون قاب استفاده شده، تا فضای داخلی و خارجی بهطور کامل با یکدیگر ترکیب شوند. حمامهای ویلاها در فضای باز قرار دارند و مهمانان میتوانند در کنار درختان بلند و گیاهان طبیعی از تجربهای منحصر به فرد در دل طبیعت لذت ببرند. - امکانات و تسهیلات:
علاوه بر ویلاها، Desa Hay امکانات اضافی مانند یک ساختمان Joglo با ستونهای بزرگ و فضای مناسب برای غذاخوری و جلسات مهمانان را در بر دارد. این فضای مشترک به مهمانان این امکان را میدهد که در محیطی آرام و طبیعی به فعالیتهایی مانند باربیکیو، اجتماعات کوچک و حتی مراسم عروسی بپردازند. استخر عمومی نیز در بین ویلاها قرار دارد که به راحتی در دسترس مهمانان است.
نتیجهگیری:
Desa Hay Resort یک مقصد عالی برای مسافرانی است که به دنبال آرامش، تجدید حیات و تجربه زندگی در دل طبیعت هستند. طراحی این مجموعه، با ترکیب معماری سنتی و مدرن، فضایی دلپذیر و منحصربهفرد ایجاد کرده که به مهمانان امکان میدهد تا در محیطی زیبا و طبیعی استراحت کنند و به آرامش دست یابند.
Mari Beach Club / IBUKU
- مشخصات پروژه:
- مکان: Kecamatan Kuta Utara، بالی، اندونزی
- معماران: IBUKU
- مساحت: 3578 متر مربع
- سال ساخت: 2022
- طراحان داخلی: Studio Jencquel
- مشاوران MEP: Eco Mantra
- طراحان منظر: Bukit Kembar Permai
- طراحان نورپردازی: Digital Native
- مهندسین سازه: Ketut Yasa Bagiarta
توضیحات پروژه:
Mari Beach Club یک مجموعه مهماننوازی ساحلی در بالی است که طراحی آن توسط معماران IBUKU انجام شده است. این پروژه با هدف ایجاد معماری و مناظر عظیم و چشمگیر، که به طور هماهنگ با طبیعت و با استفاده از مصالح طبیعی ساخته شدهاند، بهعنوان یک مقصد گردشگری مجلل در کنار ساحل بالی شکل گرفته است.
ویژگیهای طراحی:
- معماری منحصر به فرد:
معماری این مجموعه، که در نزدیکی ساحل واقع شده، دارای دامنهای از طراحی خاص و منحصر به فرد است. ورودی مجموعه بهوسیله یک گنبد بزرگ مشخص میشود که به آرامی به سمت منظره طبیعی ساحل و دریا شیب میخورد. استخر رودخانهای که به سمت دریا جریان دارد، حس پیوند معماری با طبیعت را تقویت میکند. - تغییرات طراحی:
فرایند طراحی در طول ساخت پروژه تغییرات زیادی را تجربه کرده است. تغییرات مدیریتی و الزامات جدید در حین ساخت منجر به تعدیلهایی در طراحی شدند که توسط خود مشتریان بهروزرسانی شدهاند. - استفاده از مصالح طبیعی:
طراحی این مجموعه بهگونهای است که از مصالح طبیعی بومی در هر بخش استفاده شده است. ترکیب چوب، سنگ و سایر مواد طبیعی، فضای داخلی و بیرونی را بهگونهای هماهنگ با طبیعت اطراف به نمایش میگذارد. - محل ساخت:
این مجموعه در کنار ساحل با حدود 60 متر واجه ساحلی و 106 متر طول قرار دارد. در طی ساخت، توجه خاصی به زمین و تاریخچه آن معطوف شد. مشخص شد که در گذشته این مکان بهعنوان یک گورستان جمعی استفاده میشده، بهویژه در منطقه زیرزمین بار اصلی. - فضای داخلی و طراحی:
فضای داخلی طراحی شده توسط Studio Jencquel با استفاده از مبلمان سفارشی و متریالهای طبیعی برای ایجاد فضایی آرام و لوکس، مهمانان را به محیطی دلنشین دعوت میکند. طراحی داخلی در کنار چشماندازهای طبیعی، تجربهای منحصر به فرد از آرامش و زیبایی به مهمانان ارائه میدهد.
Aldo’s Kitchen / IBUKU
- ابیانسمال(abienesmal)، اندونزی
- معماران: IBUKU
- مساحت:500 متر مربع
- سال:2007
توضیحات پروژه:
Aldo’s Kitchen یکی از اولین ساختمانهای ساختهشده از بامبو در منطقه است که توسط Aldo Landwher، مجسمهساز و طراح جواهرات سابق، طراحی شده است. این ساختمان بهعنوان یک رستوران طراحی شد اما در حال حاضر بهعنوان دفتر مرکزی IBUKU استفاده میشود. طراحی این بنا الهامبخش پروژههای دیگر این گروه، از جمله قلب مدرسه در Green School Bali، بوده است.
ویژگیهای طراحی:
- ساختار مارپیچ:
طراحی بنا بر اساس شکل یک حلزون با فرمهای منحنی و بدون قسمتهای عمود بر هم صورت گرفته است. این ساختمان سه طبقه با یک برج مرکزی بزرگ است که نور zenithal را وارد میکند و همچنین دودکش اجاق را در هسته طبقه همکف جای داده است. - استفاده از بامبو:
ساختار اصلی از بامبوی Dendrocalamus Asper (معروف به Petung) ساخته شده است که طول مفید آن به حدود 18 متر میرسد. ستونهای بامبویی که به طور یکنواخت از هم فاصله دارند، شکل مارپیچ را دنبال میکنند و تیرهایی که سقف را پشتیبانی میکنند، بهصورت رادیال از برج مرکزی قرار گرفتهاند. - تهویه طبیعی:
به دلیل اقلیم منطقه، ساختمان هیچ دیواری ندارد که اجازه دهد هوا به راحتی وارد فضا شود. همچنین، کف بامبو بهگونهای طراحی شده است که هوا از طریق آن عبور کند. شیروانیهای بزرگ نیز از ورود باران به داخل فضا جلوگیری میکنند. - انعطافپذیری طراحی:
اگرچه این بنا در ابتدا بهعنوان رستوران طراحی شده بود، اما توانسته است در طول زمان بهعنوان دفتر IBUKU استفاده شود، که نشاندهنده پایداری و تطبیقپذیری ساختار بامبو است.
Rumah Fajar / Studio Jencquel
- مشخصات پروژه:
- مکان: بالی، اندونزی
- معماران: Studio Jencquel
- عکاسان: Tommaso Riva، Maximilian Jencquel
- سال ساخت: 2019 (شروع در 2017)
- طراح اصلی: Maximilian Jencquel
توضیحات پروژه:
Rumah Fajar (که به معنی “خانهی سپیدهدم” در زبان بالیایی است)، تفسیر مدرن از یک خانه سنتی بالیایی با نام bale agung (خانه بزرگ) است. این خانه با چشماندازهای دیدنی به سمت کوه مقدس بالی، Gunung Agung، طراحی شده است و از نظر معماری و انتخاب مواد، ارتباط زیادی با سنتهای محلی دارد.
ویژگیهای طراحی:
- ارتباط با طبیعت:
خانه در یک تپه سرسبز ساخته شده و به خورشید طلوعکننده رو بهروی آن نگاه میکند. طراحی با استفاده زیاد از سنگ آتشفشانی، بهویژه از آنجا که کوه آتشفشانی Gunung Agung در نزدیکی خانه قرار دارد، نشاندهنده ارتباط معنوی این بنا با کوه است. - ورود به خانه:
ورود به خانه از طریق یک در کوچک و ساده به نام angkul-angkul صورت میگیرد. دروازه با دو مجسمه نگهبان که Men Brayut نام دارند، برکت و سلامت را به خانه میآورد. پس از ورود، یک candi (معبد یا زیارتگاه) در نقش aling-aling عمل میکند که در خانههای بالیایی بهمنظور دفع ارواح و مهمانان ناخوانده قرار دارد. - پل معلق:
دسترسی به خانه از طریق پلی مارپیچ و معلق بر فراز یک استخر کوی بزرگ است. این مسیر مارپیچی طراحی شده است تا علاوه بر دور کردن ارواح، احساسی از ورود به خانهای درختی یا قلعهای محافظتشده ایجاد کند. - مادی و مصالح:
این خانه از دو ماده اصلی ساخته شده است: Bata Tulikup (آجر سنتی بالیایی) و چوب آهنی سیاه شده به روش ژاپنی Shou-Sugi-Ban، که هر دو به آن ظاهری طبیعی و پیوسته با محیط زیست میدهند. این مواد طبیعی به خانه کمک میکنند تا در طراحی آن زیبایی و قدرت آتش را بازتاب دهد. - ساختار مقاوم:
ساختار اصلی خانه با استفاده از فولاد طراحی شده است تا دقیقاً با دقت میلیمتری روی ساختار چوبی سقف سوار شود. این ویژگی کمک میکند تا در برابر زمینلرزههای احتمالی مقاوم باشد. - فضای داخلی و تهویه:
طراحی فضای داخلی بهگونهای است که بهطور کامل باز و بدون مرزهای بسته باشد. تهویه متقاطع بهطور طبیعی در خانه جریان دارد و فضای سبز و باغهایی که توسط Maximilian Jencquel طراحی شدهاند، سایهای خنک فراهم میکنند.
Potato Heads Studio Hotel / OMA
مشخصات پروژه:
- مکان: سمینیاک، بالی، اندونزی
- معماران: OMA
- سال ساخت: 2020
- عکاسان: Kevin Mak، با همکاری OMA
توضیحات پروژه:
Potato Heads Studio Hotel یک هتل و استراحتگاه است که طراحی آن به چالش کشیدن نوع معمولی هتلهای تفریحی در بالی میپردازد. در حالی که معماری بالی تحت تاثیر تعامل میان فرهنگهای مختلف است، بسیاری از هتلهای تفریحی موجود در منطقه اغلب تمرکز دارند بر انزوای مهمانها از جامعه محلی، اما Potato Head Studios این دیدگاه را رد میکند و به این ترتیب آن را به فضایی برای تعامل و ارتباط با فرهنگ محلی تبدیل میکند.
ویژگیهای طراحی:
- موقعیت و فضاسازی:
این هتل در یکی از آخرین مکانهای بدون ساختوساز در نزدیکی ساحل در سمینیاک واقع شده است. طرح این هتل به گونهای است که مفهوم “انحصار” را کنار میگذارد و آن را به بخشی از جامعه محلی تبدیل میکند. هتل بهعنوان یک فضای عمومی عمل کرده و نه تنها شامل اتاقهای خصوصی و امکانات هتل است بلکه فضاهای عمومی نیز برای استفاده عموم در دسترس قرار دارد. - ساختار شناور:
این مجموعه از سه ساختمان تشکیل شده است، که در یک رویکرد شناور و معلق بر پایههای pilotis قرار دارد. این طراحی شامل اتاقهای مهمان، فضاهای نمایشگاهی و یک بار بزرگ در کنار دریا است. این مجموعه باعث ایجاد یک “سطح فرهنگی” یا یک سکوی باز میشود که به ساحل منتهی میشود و به عنوان نقطه کانونی استراحتگاه عمل میکند. - سقف و فضاهای عمومی:
سقف بهعنوان یک فضای عمومی و پارک مجسمهای طراحی شده است که از طریق یک مسیر عمومی که پیچیده است، به فضای باز دسترسی پیدا میکند. این مسیر، فضاهای مختلفی از جمله رستورانها، استخرها و اسپای هتل را به هم متصل میکند. - مفهوم طراحی باز:
طراحی این هتل با توجه به زمینه فرهنگی و اجتماعی اندونزی انجام شده است. این فضا از حیاطهای بالیایی سنتی و همچنین حیاطهای بلند در اندونزی الهام گرفته شده است که این مفاهیم در طراحی طبقه اول و دوم بازتاب یافتهاند. حیاط خصوصی در طبقه دوم و سکوی باز در طبقه همکف، فضایی را برای تعامل و استفاده عمومی فراهم میآورد. - پلتفرم فرهنگی و اجتماعی:
Potato Head Studios بهعنوان فضایی برای تعامل اجتماعی و فرهنگی طراحی شده است، نه فقط مصرف خصوصی. این مکان، فضایی است که در آن مهمانان هتل و عموم مردم میتوانند از فرهنگ معاصر بالی لذت ببرند و حتی در ساخت آن شرکت کنند.
Bandido Bali – La Lourdes & La Matilde Villas / Javi Diaz
توضیحات پروژه:
Bandido Bali شامل دو ویلای La Lourdes و La Matilde است که در مجموعهای به نام Bandido Bali واقع شدهاند. این پروژه برای ایجاد تجربهای منحصر به فرد از طراحی، ارتباط، فرهنگ و معماری طراحی شده است. معمار، Javi Diaz، در این پروژه خواسته است تا از جعبههای سخت و خستهکننده معماری روزمره فاصله بگیرد و معماری را به ابزاری تبدیل کند که راهی متفاوت برای زندگی و ارتباط با طبیعت ارائه دهد.
ویژگیهای طراحی:
- مفهوم طراحی: پروژه در تلاش است تا فضای زندگیای ایجاد کند که هم سنتی و هم معاصر باشد. این فضاها بهگونهای طراحی شدهاند که داخل و خارج میتوانند به راحتی با هم ترکیب شوند، جایی که انسانها و طبیعت میتوانند بهطور یکپارچه در کنار هم زندگی کنند. استفاده از بامبو و سیمان در طراحی، نوعی رقص هماهنگ میان سنت و مدرنیته را به نمایش میگذارد.
- موقعیت و فضا: این پروژه در شبهجزیره Pecatu در جنوب بالی واقع شده است. سازماندهی فضایی خانهها الهامگرفته از معماری خانههای سنتی بالی است. فضاهای عمومی مانند نواحی روزانه در مرکز قرار دارند، در حالی که اتاقهای خصوصی شبانه در اطراف آن توزیع شدهاند. این طراحی، جریانهای مختلف حرکتی و تعاملات متنوع بین فضاها را ممکن میسازد، که به کاربران امکان میدهد تا در هر زمان از روز تجربهای متفاوت از خانه داشته باشند.
- استفاده از مواد محلی و پایدار: معمار در این پروژه از مواد بومی و پایدار استفاده کرده است. بامبو بهعنوان نمادی از سنت و پایداری در این فضاها مورد استفاده قرار گرفته و در کنار سیمان بهعنوان مواد اصلی ساختاری قرار گرفته است. در نواحی مرطوب، سیمان بهصورت “فررو سیمان” (ferrocement) استفاده شده است که به آن ویژگیهای ارگانیک و سبک میدهد.
- طراحی داخلی: طراحی داخلی با استفاده از مواد بازیافتی و محلی غنی شده است. پلاستیکهای بازیافتی از رودخانههای بالی به مبلمان تبدیل شده، ضایعات کارخانههای مرمر به میزها تبدیل شدهاند و پارچههای بطریهای PET بازیافتی برای مبلمان استفاده شده است. همچنین، سرامیکهای دستساز و رنگآمیزی استخرها توسط هنرمندان محلی به این پروژه افزوده شدهاند.
- ورودی به طبیعت و نور طبیعی: یک نورگیر در بالای فضاهای اصلی قرار گرفته است که علاوه بر وارد کردن نور طبیعی، جریان هوای داغ را نیز تسهیل میکند و امکان مشاهده زیباییهای آسمان و ماه را فراهم میآورد. جهتگیری و بازشوها بهگونهای طراحی شدهاند که جریان هوای طبیعی را تقویت کنند و راحتی دمای بیرونی را بدون نیاز به سیستمهای تهویه فراهم کنند.